دو شنبه 29 / 10 / 1391برچسب:, :: 16:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

تعادل بین گاز و مایع است یعنی در همان حالتی که در سیلندرهای حامل خود وجود دارد. SF6  يكي از نادرترين عناصر غير اكتيو در شرايط معمولي است . در يك محفظه كوارتز تا 500 درجه سانتي گراد هيچ تجزيه اي روي آن صورت نمي گيرد . در درجات بالاتر از 150 درجه سانتي گراد بعضي از فلزات به عنوان كاتاليزور در جهت تجزيه حرارتي به تدريج روي آن موثر واقع ميشود ، لذا بايد در انتخاب يك فلز مناسب جهت محفظه SF6 دقت لازم صورت گيرد .

SF6 غير سمي ، غير قابل اشتعال و داراي خاصيت خوب حرارتي و انتقال حرارتي ( 6/1 برابر هوا) است . نمودار اين صفحه مربوط به ميزان فشار – درجه حرارت گاز SF6  است . گاز هگزا فلوئوريد گوگرد ( SF6) يك دي الكتريك عالي با خواص بي نظير در قطع كنندگي ( خاموش كردن ) قوس مي باشد و اين ويژگي منجر به كاربرد وسيع و موفقيت آميز در كليدهاي قدرت پستهاي گازي شده است . معرفي و شناخت آن در سال 1960 بوده و تجهيزات گازي SF6 تا سال 1980 ساخته شده اند .

امروزه ، كاربرد اين گاز به حد مطلوبي رسيده و تعداد تجهيزات تعويضي ( تجهيزات روغني جايگزين شده با گازي ) ، افزايش يافته است . تحت شرايط ايده آل ، وقتي يك عمل تخليه در كليد رخ مي دهد ، هركدام از اتمهاي فلوئور موجود در گاز SF6 يك الكترون گرفته و از اتم گوگرد جدا مي شوند و هنگام پايان عمل ، آن الكترون بدست آورده را از دست داده و با تركيب با يك اتم گوگرد ، دوباره گاز SF6 را تشكيل ميدهد كه به اين مراحل        “ خودسازي ” و يا “ خواص بازيابي ” گاز SF6 گويند . اين واكنش در تجهيزات الكتريكي گازي ( SF6 ) فشار قوي رخ ميدهد و وقتي كه ذرات ديگري از قبيل اكسيژن ، آب حاصل از آلودگي اتمسفري ، كربن موجود در مؤلفه هاي تفلوني كليد ، مس ، تنگستن موجود در كنتاكتها و همچنين آلومينيوم ، با ذرات گوناگوني كه از تجزيه SF6 بوجود آمده اند برخورد نمايد ، واكنش ميدهد .

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 28 / 10 / 1391برچسب:, :: 16:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ابداق قلمی شده اند که می تواند مدارهای مختلفی را بر روی سطوح چوبی، کاغذی و دیگر سطوح نوشته و منجر به تولید الکترونیکهای ارزان قیمت و قابل انعطاف شود. به گزارش خبرگزاری مهر، این قلم که به خودکارهای عادی شباهت دارد دارای جوهری از محلول نقره است. پس از اینکه با این خودکار بر روی سطحی نوشته می شود، رد جوهر بر روی سطح خشک شده و مسیری یکپارچه و متصل و رسانا را بر روی سطح به وجود می آورد که حتی اگر سطح چندین بار تا خورده و یا خمیده شود نیز اتصال این مسیر حفظ خواهد شد و به این شکل ایجاد انعطاف پذیری در تجهیزات الکترونیکی امکان پذیر خواهد شد.

 

 

در مطالعات پیشین، از جوهرهای فلزی در چاپگرهای جوهرافشان برای ساخت ابزارهای الکترونیکی استفاده می شد، اما این خودکار جدید از هزینه های ناشی از خریداری و برنامه ریزی چاپگرها کاسته و به شیوه ای قدیمی و آشنا و تنها با نوشتن می تواند مدارهایی متعدد و یکپارچه ای را بر روی سطوح مختلف ایجاد کند.بر اساس گزارش ام بی سی، به گفته دانشمندان با استفاده از این خودکار می توان در هر موقعیتی به طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی پرداخت. از این خودکار تا کنون برای نورپردازی بام ماکت یک خانه با استفاده از چراغهای LED استفاده شده است که انرژی مورد نیاز آن از یک باطری پنج ولتی تامین می شد.

 



دو شنبه 27 / 10 / 1391برچسب:, :: 16:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

تخلیه شدید الکتریکی هنگام باز شدن یک سکسیونر دورانی

 

حجم:508kb

نوع فایل:mp4



دو شنبه 26 / 10 / 1391برچسب:, :: 16:15 ::  نويسنده : ahmad & saman

مراحل ترکیدن و سوختن لامپ توسط دوربین سرعت بالا

 

 

حجم:1.93mb

نوع فایل:mp4

 



دو شنبه 25 / 10 / 1391برچسب:, :: 15:39 ::  نويسنده : ahmad & saman


رعد و برق و صاعقه، پدیده‌ای است که به انتقال حجم عظیم بارهای الکتریکی بین ابرها یا ابر و زمین منجر می‌شود. در این فیلم کم‌نظیر می‌توانید رعدوبرقی را که سرعتش حدود سیصد برابر کندتر شده، ببینید.
فکر می‌کنید رعدوبرق چقدر سریع است؟ همه ما به تجربه دیده‌ایم که رعدوبرق آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتد که چشم انسان نه تنها نمی‌تواند جزئیات آن را ببیند، که حتی نمی‌تواند جهت حرکت آن را تشخیص بدهد. اما عکاس خوش‌ذوقی به نام تام وارنر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته عکس‌برداری، جزئیات بی‌نظیری از رعدوبرق را به تصویر کشیده است. او برای تهیه این فیلم از یک دوربین فیلم‌برداری بسیار پرسرعت استفاده کرد که در هر ثانیه ۷۲۰۷ عکس می‌گیرد تا جزئیاتی را که در ۱۳۵ میکروثانیه (معادل ۱۳۵ میلیونم ثانیه) اتفاق می‌افتد، ثبت کند.

 


این فیلم ، جزئیاتی از فرآیند رعدوبرق را شرح می‌دهد. ابرهای باران‌زا با حرکت نسبت به یکدیگر و مالش به هم، حجم عظیمی از یون‌ها و الکترون‌ها را ایجاد می‌کنند. رعدوبرق با پدیدآمدن همزمان تعداد زیادی از کانال‌های یونیزه آغاز می‌شود که این بارهای الکتریکی را در مسیرهای شاخه‌شاخه منتقل می‌کنند. حدود ۱۵هزارم ثانیه پس از آغاز رعدوبرق (که در فیلم زیر ۳ ثانیه طول می‌کشد) ، یکی از این مسیرهای پرپیچ‌وخم با تجمعی نقطه‌ای از بارهای مثبت که ناگهان از سطح زمین برخاسته، تماس پیدا می‌کند و مسیری یونیزه در هوا پدید می‌آید که مانند یک سیم رسانا عمل می‌کند. بلافاصله انبوهی از بارهای الکتریکی در این مسیر یونیزه بین زمین و ابر جابجا می‌شوند و انفجار خطرناکی را ایجاد می‌کنند که بعد از چند ثانیه به‌صورت صدای رعد شنیده می‌شود.
تاکنون جزئیات اندکی از فرآیند رعدوبرق آشکار شده است و استفاده از چنین فیلم‌هایی می‌تواند درک ما را از این مکانیسم عجیب‌وغریب و پرانرژی بهبود بخشد.

حجم:1.81mb

نوع فایل:mp4




دو شنبه 24 / 10 / 1391برچسب:, :: 15:35 ::  نويسنده : ahmad & saman

تابلو عبارت است از فضايي که تجهيزات برقی در آن نصب می شوند.در تعريف تابلو لزومی ندارد آنرا حتمأ يک فضای بسته فلزی بدانيم بلکه فضای بسته فلزی، نوعی از تابلو محسوب می شود. مشکلات ناشی از نصب تجهيزات و خطرات ناشی از عوامل محيطی و پديده هايي مانند اتصال کوتاه که در تجهيزات الکتريکی روی می داد و در دسترس بودن تمام قسمتهای برقدار از سوی اپراتور، سازندگان را بر آن داشت تا ايمنی بيشتری را تامين کنند، از اين رو تابلو به شکل محفظه بسته طراحی شد تا تجهيزات داخل آن غير قابل دسترس باشند.

 

انواع تابلو از لحاظ ساختار :

 

تابلوهای Metal Enclosed : تابلوهايي به شکل محفظه تمام بسته فلزی که تمام تجهيزات الکتريکی اعم از کليدها، ترانسهای جريان و ولتاژ، لوازم اندازه گيری، شينه ها و ... در داخل آن نصب می شود.این تابلوها به دو دسته تقسیم می شوند:

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 23 / 10 / 1391برچسب:, :: 15:32 ::  نويسنده : ahmad & saman

بمنظور حفاظت تأسیسات روشنائی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز، کلید- فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده میگردد. لیکن به لحاظ اینکه اولا فیوزها همیشه نمی توانند عمل حفاظت موضعی و سلکتیو را در انواع مختلف شبکه ها بطور کامل و بدون خطا انجام دهند و در ثانی بعلت اینکه در شبکه سه فاز در موقع ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است لذا نمی توان همیشه از فیوز و کلید- فیوز استفاده کرد. در ضمن در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارمهای لازم ایجاد گردد. همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.

 

کلیدهای اتوماتیک علاوه بر موارد فوق نسبت به فیوزها و کلید- فیوزها دارای مزایای زیر می باشند :

 

کلید خودکار پس از قطع مدار در اثر جریان زیاد و یا هر عامل دیگری بلافاصله مجددا آماده بهره برداری می باشد.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 / 10 / 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

ابتدا باید بدانیم که برق گرفتگی چگونه به وجود می آید؟

 

همان گونه که می دانیم فرد در تماس با جریان برق اگر با سطح زمین ودیوار ها در تماس باشد با بسته شدن سیکل از طریق سیم برق ، بدن وزمین دچار برق گرفتگی می شود که تیر برق به عنوان زمین محسوب خواهد شد. پس از تماس با ارگان های مربوط به این گونه حوادث از جمله : آتش نشانی ، اکیپ اتفاقات اداره ی برق و نیروی انتظامی و اورژانس در محل حاضر شده و به ارزیابی وضعیت خواهند پرداخت و با تعامل و هماهنگی در صدد رفع مشکل بر خواهند آمد. ابتدا می بایست عوامل خطر آفرین را از محیط دور کرد یا بر طرف کرد،بنابراین گروه اتفاقات شبکه ی برق به قطع برق مسیر مبادرت می ورزند تا راه را برای نجات فرد برق گرفته هموار گردد،سپس برای اطمینان بیشتر به ارت کردن شبکه ی تحت عملیات پرداخته . بعضی از تیر برق ها خود دارای سیستم محافظت زمین ( ارت ) هستند ولی طبق گفته های مأمور آتش نشانی که برای تهیه ی مطالب این تحقیق به ایشان مراجعه نمودیم اکثر تیرهای برق فاقد این نوع سیستم بوده ، برای این منظور می بایست از دستگاه ارت موقت استفاده کنیم

 

برای ارت کردن موقت باید ابتدا میله ی ارت را در فاصله ی معین از محل عملیات درمرطوب ترین نقطه از زمین کاشته و اگرمیزان مقاومت زمین در حد دلخواه نبوده باید مقداری آب به همراه ماده ی Lom به آن اضافه نموده تا مقاومت آن کاهش یابد

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 21 / 10 / 1391برچسب:, :: 14:16 ::  نويسنده : ahmad & saman

اصولاً در ترانسفورماتورها بین ولتاژ اولیه و ثانویه ، اختلاف فازی حاصل می شود که مقدار آن ، بستگی به طریقه اتصال بین سیم پیچ های مختلف داخل ترانسفورماتور دارد . پس ابتدا باید نحوه اتصالات سیم پیچ های اولیه و ثانویه را مشخص نمود . برای مشخص نمودن اتصالات سیم پیچ های ترانسفورماتور از حروف اختصاری استفاده می شود . به این ترتیب که اتصال ستاره با Y ، اتصال مثلث با D و اتصال زیگزاگ را با Z نشان می دهند . در ضمن اگر اتصال مورد نظر در طرف فشار قوی باشد ، با حروف بزرگ و اگر در طرف فشار ضعیف باشد ، با حروف کوچک نمایش می دهند ؛ مثلاً اتصال ستاره – ستاره با Yy و یا اتصال مثلث – زیگزاگ با Dz مشخص می شود ( لازم به ذکر است که حروف معرف اتصال طرف ولتاژ بالا یا فشار قوی ، در ابتدا ، و حروف معرف اتصال طرف ولتاژ پایین ، بعد از آن قرار می گیرد ) . حال اگر در طرف ستاره یا زیگزاگ ، مرکز ستاره یا زیگزاگ ، زمین شده باشد ، متناسب با اینکه اتصال مربوطه در طرف ولتاژ بالا یا پایین باشد ، به ترتیب از حروف N یا n استفاده می شود ؛ مثلاً Yzn یعنی اتصال ستاره – زیگزاگ که مرکز زیگزاگ ، زمین شده است و اتصال ستاره در طرف ولتاژ بالا ، و زیگزاگ در طرف ولتاژ پایین است .

 

بعلاوه در ترانسفورماتورها ، هر فاز اولیه با فاز مشابه اش در ثانویه ، اختلاف فاز مشخصی دارد که جزء خصوصیات آن ترانسفورماتور به شمار می آید ؛ مثلاً ممکن است این زاویه 0، 30 ، 150 ، 180 و ... باشد . برای آنکه زاویۀ مذکور ، اختلاف فاز را برای هر ترانسفورماتور مشخص نمایند به صورت مضربی از عدد 30 تبدیل می کنند و مضرب مشخص شده را در جلوی حروف معرف اتصالات طرفین ترانسفورماتور می آورند . مثلاً مشخصه YNd11 بیانگر اتصال اولیه ستاره با مرکز ستاره زمین شده و ثانویه ، مثلث است که اختلاف زاویه بین اولیه و ثانویه برابر 330 می باشد . به این عدد گروه ترانسفورماتور می گویند .

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:56 ::  نويسنده : ahmad & saman

رله ديستانس يك رله حفاظتي است كه زمان قطع آن تابع مقاومت طول سيم مي‌باشد. در اغلب اوقات بايد زمان قطع رله تابع محل اتصال كوتاه نسبت به رله باشد و از اين جهت بايد زمان قطع رله، تابع جهت يعني از انرژي اتصال كوتاه نيز گردد. لذا هر چه محل اتصالي از رله دورتر باشد، مقاومت ظاهري قطعه سيم بين محل اتصال تا رله بزرگتر شده و در نتيجه مقاومت اهمي و غير اهمي آن نيز بزرگتر مي‌گردد.


عامل مؤثر در رله ديستانس مي‌تواند يكي از عوامل :


1- مقاومت ظاهري) امپرانس)

2- هدايت ظاهري ( ادميتانس )

3- مقاومت اهمي ( دزيستانس)

4- هدايت اهمي ( كندوكتانس)

5- مقاومت غيراهمي ( راكتانس)

6- امپدانس اختلاط

7- هدايت غيراهمي ( سوسپتانس ) باشد.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:51 ::  نويسنده : ahmad & saman

 این رله بروی ترانسهای کنسرواتور دار نصب میشود و برای ترانسهای هرمتیک میتوان از تجهیزات خاص همچون رله هرمتیک و DGPT که عملکرد مشابه بوخهلتس دارند استفاده نمود. در این وسیله حفاظتی، گاز های ایجاد شده از تجزیه روغن ناشی از تخلیه جزئی و کامل و نقاط داغ غیر مجاز در داخل ترانسفورماتور جمع میشود، بطوریکه اگر میزان گاز بوجود آمده از حد معینی تجاوز نماید با اتصال دو کنتاکت موجود در آن آلارم و سپس فرمان قطع ارسال میشود.



بوخهلتس یک رله حفاظتی برای دستگاهی است که توسط روغن خنک میشود و یا از روغن به عنوان ایزولاسیون در آن استفاده شده است و دارای ظرف انبساط نیز می باشد . این رله با بوجود آمدن گاز یا هوا در داخل منبع روغن دستگاه و یا پائین رفتن سطح روغن از حد مجاز و یا در اثر جریان پیدا کردن شدید روغن بکار می افتد و سبب به صدا درآوردن سیگنال و دادن علامت می شود و یا اینکه مستقیماً دستگاه خسارت دیده را از برق قطع می کند .

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 18 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:48 ::  نويسنده : ahmad & saman

هرچند به صورت کاریکاتور بیان شده ولی بیان کننده این حقیقته که برای تولید و انتقال برق چه هزینه سنگینی پرداخت میشه.

 



دو شنبه 17 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:42 ::  نويسنده : ahmad & saman

اولین نیروگاه برق زیرزمینی در روسیه ساخته شد. این نیروگاه در عمق دوازده متری در محوطه مرکز فناوری نو« اسکولکووا» در حومه مسکو قرار دارد. سازندگان آن اطمینان می دهند که این نیروگاه از هر نظر مطمئن است و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی سازد و فقط یک نفر می تواند آن را هدایت کند.

از خارج، این نیروگاه به شکل تپه ای سبز است که به شکل زیبایی با عناصر آرایشی طبیعی تزیین شده است، اما در زیر زمین یک نیروگاه قوی قرار دارد. این سازه 6 طبقه از مساحت کل بیش از شش هزار متر مربع برخوردار است. ساخت آن بیش از 11 میلیون دلار خرج برداشت. با وجود چنین هزینه گرانی، ساخت چنین نیروگاه هایی از نظر اقتصادی با اساس است. آنها به حداقل مساحت نیاز دارند که بویژه برای شهرهای بزرگ بسیار مهم است. زیرا در آنجا هر متر مربع هم وزن طلاست.

عرصه انرژتیک تمام جهان بتدریج به نیروگاه های زیر زمینی رو می آورد. این گرایش جدید در عرصه تأمین انرژی است که نیاز به راه حل های فنی دشوار دارد. واسیلی بلوف رهبر فناوری کارآ از نظر انرژی « اسکولکووا» در اینباره گفت:  در جهان چنین نیروگاه هایی وجود دارند، اما تعداد آنها زیاد نیست. در مقیاس کلی شبکه برق رسانی، تعداد آنها بسیار کم است، چیزی حدود چند درصد. عمدتاً آنها در شهرهای بزرگ ساخته می شوند تا در مساحت ساخت آنها صرفه جویی شود.

 

 

هنگام طراحی و ساخت نیروگاه برق، توجه زیادی به امنیت این سازه در مقابل آتش سوزی مبذول می شود. در این نیروگاه ترانسفورماتوری پر از گاز بی اثر کار گذاشته شده است. این گاز هیچگونه واکنشی در تماس با محیط اطراف نشان نمی دهد و شعله ور نمی شود. به این ترتیب از آتش سوزی و انفجار جلوگیری می شود. این ترانسفورماتور برای انسان و محیط اطراف کاملاً بی خطر است.

 

طی پنج سال آینده قرار است یک نیروگاه دیگر از این نوع به بهره برداری برسد. این نیروگاه نیز شبیه نیروگاه « اسکولکوا» ساخته خواهد شد. عنوان آن از همین حالا مشخص است « سایوز» که انرژی مرکز فناوری نو را تأمین خواهد کرد.

نیروگاه برق از راه دور بصورت مستقیم و « آن – لاین» کنترل و اداره خواهد شد و نیازی به یک تیم کامل از متخصصان برای سرویس دهی ندارد. آندری ژوکوف معاون مهندس ارشد شبکه اصلی برق روسیه در اینباره گفت:  با شروع از سال 2000 میلادی، تمام تأسیسات جدید شبکه فدرال کمپانی بدون پرسونل خدمات، اداره خواهند شد. یعنی آنها از مراکز کنترل راه دور توسط یک یا دو نفر اداره خواهند شد. شعبات نیروگاه های « اسکولکوا» و « سایوز» از یک کنترل از راه دور مشترک برخوردارند که در بالای نیروگاه « سایوز» قرار خواهد داشت.

اینک در شعبات این نیروگاه ها تجهیزات نصب شده و تکنیک آلات و سیستم امنیتی آزمایش می شود. قرار است اوایل سال 2013 میلادی نیروگاه زیر زمینی « اسکولکوا» با ظرفیت کامل راه اندازی شود.



دو شنبه 16 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:37 ::  نويسنده : ahmad & saman

بزرگ‌ترین ایستگاه تولید برق خورشیدی در امارات متحده عربی افتتاح می شود
وزارت انرژی امارات از افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه تولید برق خورشیدی در شهر "مصدر" از توابع ابوظبی - پایتخت امارات متحده عربی – طی سال آینده میلادی خبر داد.
این ایستگاه شامل دو فاز بنام های شمس یک و شمس2 است که شمس یک در سال 2013 میلادی و شمس2 نیز در سال 2014میلادی راه اندازی خواهند شد. ظرفیت تولید هر یک از این دو فاز بالغ بر 100 مگاوات برق اعلام شده است.

 



دو شنبه 15 / 10 / 1391برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : ahmad & saman

.:: 300.000 نفری شدن بازدید کنندگان ::.


با عرض سلام خدمت تمامي دوستان عزيز .


پس از گذشت يك سال و اندی از افتتاح وبلاگ الکتروتکنیک و الکترونیک مفتخر به اعلان اين خبر مسرت بخش ميباشيم .
در هر صورت بر خلاف پيش بيني هاي ما اين اتفاق سريعتر از زمان در نظر گرفته رخ داد .
در همینجا جا دارد از شما عزیزان مبنی بر اینکه مدتي فعالیت  وبلاگ و پیج  به علت نزدیک شدن به ایام کنکور متوقف شده بود،
پوزش بطلبیم.
اميدواريم دوستان عزيز حمايت هاي بي دريغ خود را از وبلاگ و پیج ادامه داده تا مانند گذشته بتوانيم روند عالي خود را ادامه دهيم .
و در پايان باز هم از تمامي
شما عزیزان  که با ما در این راه همراه بودید صميمانه تشکر میکنیم و اميدوارم از گذراندن اوقات خود در این وبلاگ لذت ببرید .


پاينده و پايدار باشيد
مدیریت وبلاگ: احمد و سامان



EveryCircuit نرم افزاری مخصوص طراحی مدارهای الکترونیکی برای سیستم عامل اندروید می باشد که طراحی و شبیه سازی این مدارها را با قدرت فراوان انجام می دهد. توسط این نرم افزار می توانید هر نوع مدار الکترونیکی را طراحی کنید و با فشار دکمه Play ، ولتاژ داینامیک و انیمیشن مربوطه را مشاهده کنید. این ویژگی به شما امکان داشتن بینشی نسبت به عملکرد مدار می دهد که توسط هیچ محاسبه ای به این راحتی بدست نخواهد آمد. در زمانی که شبیه سازی در حال اجراست می توانید پارامترهای مدار را بوسیله تکمه آنالوگ تغییر دهید تا تغییرات را به صورت زنده در انیمیشن مدار مشاهده کنید. شما حتی می توانید یک سیگنال ورودی اختیاری را نیز توسط انگشت خود در مدار قرار دهید.
خلاقیت و ابتکاری که در این نرم افزار مشاهده می کنید در هیچ نوع نرم افزار کامپیوتری دیگری مانند Multisim, LTspice, OrCad یا PSpice مشاهده نخواهید کرد. EveryCircuit  با استفاده از موتور شبیه سازی قدرتمند اش برای دستگاه های قابل حمل مانند موبایل و متدهای عددی قدرتمند از بهترین نرم افزارهای طراحی و شبیه سازی مدارهای الکترونیکی می باشد. قوانین اهم ، کیرشهف ، ولتاز ، معادله رسانه های غیر خطی و تمام ابزار حرفه ای در این نرم افزار جایسازی شده اند.
کتابخانه قدرتمند ابزار آن به شما آزادی زیادی برای طراخی هر نوع مدار آنالوگ و دیجیتال از تقسیم کننده های ساده ولتاز با قطعات حرفه ای ترانزیستور را می دهد. ویرایش گر شماتیک آن مسیریابی خودکار سیم ها را ممکن می سازد.
سادگی ، فدرت بالا و ابتکار در یک نرم افزار قابل حمل کنار یکدیگر جمع شده اند تا یک نرم افزار مفید برای مهندسی الکتریکی و دانش جویان مهندسی را بسازند.

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل و دانلود، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 10 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:1 ::  نويسنده : ahmad & saman

خاندان زيمنس حق زيادي بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس اين خاندان، ورنر زيمنس كشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است كه با همت والاي خود شركت عظيمي را تاسيس كرد كه امروزه به همين نام شناخته مي‌شود. 160 سال پيش اين اتفاق روي داد و در طي چندين دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌هاي ورنر، رهبري شركت را برعهده گرفتند و آن را از ميان طوفانهاي دو جنگ جهاني و رقابت با شركتهاي بزرگ سرفراز بيرون آوردند. ورنر زيمنس، خود يك شخصيت علمي و صنعتي بود كه اصول ديناموالكتريك را كشف كرد و بنيان مهندسي برق را تحكيم بخشيد و اكنون شركت زيمنس نيز در اين مسير به‌عنوان سرآمدترين شركت جهاني در صحنه حضور دارد. فروش شركت در سال 2006، از مرز 100 ميليارد دلار فراتر رفت و دامنه فعاليت آن به بيش از 190 كشور گسترش يافت. كلاوس كلاينفيلد مديرعامل كنوني شركت براي حفظ ميراث 160 ساله شركت و پاسداري از شان صدها اختراع و امتياز انحصاري آن، رو به آينده دارد و براساس برنامه افق 2020، تصويري از آينده ترسيم كرده است كه در آن شركت بتواند ارزش پايدار خلق كند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


متخصصان بزرگ شرکت IBM موفق شدند نخستین باتری تنفسی جهان را تولید کنند. این باتری قادر است با یک بار شارژ، انرژی لازم برای خودروهای برقی را تا مسافت 500 مایل در خود ذخیره نماید. این باتری سبک وزن و با چگالی بالا بوده و می تواند با استفاده از گاز‌های موجود در هوا، شارژ شود. اما این باتری عجیب و غریب چگونه کار می کند؟ شرح این ماجرا چندان ساده نیست. بنابراین در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از این باتری‌ها کسب کنید. پروژه باتری‌های تنفسی IBM با هدف ایجاد باتری های مناسب خودورهای الکتریکی در سال 2009 آغاز به کار کرد.

برای اطلاع از پیچیدگی عملکرد این باتری، به تصویر ابتدای مقاله دقت کنید. باتری لیتیومی-تنفسی IBM پس از جذب اکسیژن هوا آن را با عناصر لیتیوم ترکیب کرده و پروکسید لیتیوم و انرژی الکتریکی می سازد. هر زمانی که این باتری شارژ می‌شود، اکسیژن از آن خارج می گردد. به همین خاطر است که به آن باتری تنفسی اطلاق می شود.

 



از آنجا که اکسیژن مورد نیاز این باتری از هوا قابل جذب است، وزن آن نیز سبک‌تر از سایر باتری‌های مشابه می‌باشد. از سوی دیگر، با وجودی که از دهه 70 میلادی بحث و گفتگو بر سر باتری‌های لیتیومی بالا گرفته است، پرواضح است که اکنون با استفاده از گرافین و نانو لوله‌های کربنی، فن آوری لازم برای ساخت چنین باتری‌هایی را در اختیار داریم.

علاوه بر این، نباید از یاد ببریم که باتری‌های لیتیومی تنفسی در مقایسه با باتری های Li-ion یا Lithium-ion حجم بالاتری از انرژی را در خود ذخیره می‌نمایند. پس می‌توانند جایگزین بهتری برای سوخت های فسیلی به حساب آیند. این باتری‌ها دارای حجم انرژی ماکسیمم معادل 12 کیلو وات بر کیلوگرم هستند که تقریباً 15 برابر باتری‌های Lithium-ion انرژی را در خود جای می دهند.

سئوالی که اکنون مطرح است آنکه باتری های لیتیومی-تنفسی می توانند جایگزین بنزین شوند؟ شاید در آینده نزدیک پاسخ مان آری باشد اما اکنون نه خیر!



دو شنبه 8 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:56 ::  نويسنده : ahmad & saman

اگر تابه حال از حافظه های فلش تنها برای ذخیره سازی اطلاعات و به عنوان یک انبار دیجیتال استفاده می کردید، سخت در اشتباهید. این ابزار بندانگشتی کارکردهای مفید دیگری هم دارد که نباید از آنها غفلت کنید. این ابزار، امکانات و توانمندی های جالبی دارد که در این ایمیل به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 7 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:50 ::  نويسنده : ahmad & saman

باطری های که خودشان شارژ می شوند جزو ایده هایی است که شرکت های مختلف مشغول تحقیق روی آن هستند و البته هنوز هیچ کدام یک نسخه تجاری قابل مصرف به بازار وارد نکرده اند. حالا این یک مدل جدید از این باطری ها است که توسط محققین دانشگاه فنی جورجیا ساخته شده.
آنها از باطری های سکه ای لیتیومی رایج در بازار استفاده کرده و لایه جدا کننده الکترودهای باطری را با یک فیلم از جنس polyvinylidene difluoride پر کرده اند. ماده ای که دارای خاصیت پیزوالکتریک است. بنابراین با کمی فشار روی باطری، مقداری جریان الکتریکی تولید میشود و نیازی به وجود الکتریسیته از بیرون نیست. حالا آنها باطری را زیر یک کشف قرار داده اند و با هر گام که برداشته می شود کمی جریان الکتریسیته تولید شده و باطری شارژ می شود.
 

تیم محقق فعلا به دنبال ماده پیزوالکتریک مناسب هستند تا بیشترین جریان الکتریسیته را ایجاد کند و باطری سریع تر به حداکثر شارژ خود برسد. اما هنوز خیلی زود است که به امید ورود سریع آنها به بازار باشیم. فراموش نکنید که این باطری ها آینده گجت های پوشیدنی هستند که انرژی خودشان را از فعالیت بدن ما تامین می کنند.



دو شنبه 6 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:39 ::  نويسنده : ahmad & saman

در صورت مشاهده هرگونه حادثه ای در تاسیسات و شبکه های برق از آن نقطه فاصله گرفته و بدون دخالت در آن بلافاصله حادثه را به اتفاقات برق اطلاع دهید.* فقط افراد صلاحیت دار که از طرف شرکت های برق مشخص شده اند اجازه دارند از پایه های برق جهت تعمیرات و یا نصب لامپ روشنایی صعود نمایند و بالارفتن افراد غیرمجاز از پایه های برق به هر دلیل جرم محسوب شده و احتمال برق گرفتگی و سقوط را بدنبال دارد . در صورت مشاهده چنین وضعیتی مراتب را سریعأ به واحد اتفاقات یا مدیریت برق منطقه اطلاع دهید تا از سرقت و تخریب های احتمالی جلوگیری شود.* هنگام حفاری به منظور لوله کشی آب یا گاز یا پی کنی ساختمان و هر منظور دیگر متوجه باشید که اگر به عمقی رسیدید که یک یا دو ردیف آجر یا موزاییک یا نوار زرد رنگ خطر علامت گذاری شده است حتمأ در زیر آنها تاسیسات برق ، گاز یا آب وجود دارد. در این صورت عملیات را متوقف و سازمان مسئول را مطلع سازید.*حریم شبکه های برق (حداقل فاصله بین شبکه تا بنای ساختمان مسکونی) تحت هر شرایطی باید از جانب مالکین ساختمان ها رعایت شود. قبل از احداث بنا یا انجام هرگونه تغییرات به ویژه در نمای ساختمان موضوع را با شهرداری و شرکت توزیع برق در میان بگذارید تا علاوه بر اینکه از خطرات احتمال برق گرفتگی پیشگیری شود از نظر دعاوی حقوقی مشکلی پیش نیاید. * به هنگام احداث داربست اغلب حریم برق شکسته می شود و خطرات برق گرفتگی و تبعات حقوقی بعد از حادثه ، مالکین ساختمان را تهدید می نماید . شایسته است قبل از احداث داربست با امور برق مربوطه تماس حاصل نموده و راهنمایی لازم دریافت گردد. * حریم شبکه های فشار ضعیف از مدار برق تا بنا 130 سانتی متر و حریم شبکه های فشار متوسط (20 کیلوولت) در شهر از سیم کناری تا بنا 3 متر می باشد. حریم سطوح مختلف ولتاژ شبکه برق در شکل بالا نشان داده شده است. رعایت این حریم در ساخت و سازها ، احداث خطوط جدید و تحول انشعاب برق به متقاضیان ضروری و برای سلامتی آنها و کاهش اثر القایی خطوط بر هم لازم می باشد.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:35 ::  نويسنده : ahmad & saman

ساختار PLC مشابه ساختار رایانه است. شامل:

الف- پردازنده- قسمت پردازنده دارای ارتباطاتی با قسمت‌های مختلف داخل و خارج خود می‌باشد.

ب- حافظهٔ نیمه‌هادی

ج- ماژل‌های I/O

د- منبع تغذيه

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 11 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

LOGO TD (text display)

دستگاهی است که برای نمایش,RUN و STOP کردن و انجام برخی تنظیمات در برنامه های آپلود شده در لوگو استفاده می شه . این وسیله توسط یک کابل به سخت افزار لوگو متصل شده که باعث می شود کاربرد از فاصله دورتر به برخی تنظیمات سخت افزار لوگو دسترسی، وتوانایی کنترل آنرا داشته باشد.

TD قابل نصب روی در تابلو است و اپراتور می تواند به راحتی وارد تنظیمات نمایشگر لوگو شده و حتی TEXT های از قبل تنظیم شده را ببیند . لازم به ذکر است به دلیل حفاظت از برنامه نوشته شده , وارد شدن به محیط برنامه نویسی از طریق TD امکان پذیر نبوده و الزاما این عمل توسط خود ماژول انجام می گیرد.

 

این ماژول با ولتاژ 12/24  AC,DC یا 12  DC تغذیه شده که بدون پلاریته است .

حداکثر طول کابل ارتباطی 5/2 متر و در صورت استفاده از کابل واسط حداکثر طول 10 متر می باشد . معمولا TD را بر روی در تابلویی قرار می گیرد که LOGO داخلش است و برای همین نیاز به کابل بلند نیست .

علاوه بر کلید های موجود در سخت افزار لوگو چهار کلید دیگر تحت عنوان ( F1, . . . , F4 ) نیز بر روی LOGO ! TD موجود است . F1 , F2 , F3 , F4 : از این کلید ها  همانند کلید های چهار جهته می توان به عنوان یک ورودی دیجیتال استفاده کرد .



کرم Stuxnet (استاکس نت) اولين بار در ژوئن 2010 توسط يك شركت روسي نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم افزاري را بر روي سيستم رايانه يکي از مشتريان ايراني خود مشاهده کرده، کشف شد. به گفته "الياس لووي" مدير ارشد فني بخش "پاسخگويي ايمني سايمنتک"با توجه به تاريخ نشانه هاي ديجيتالي که از اين کرم رايانه اي به جا مانده، مي توان گفت اين نرم افزار از ماه ژانويه سال جاري ميان رايانه ها در گردش بوده است.اين اولين كرم كشف شده اي است كه مي تواند بر روي سيستم هاي صنعتي فعاليت نمايد. اين كرم به منظور حمله به سيستم هاي مديريت كنترل و داده (SCADA) كه به منظور كنترل و مونيتورينگ سيستم هاي صنعتي به كار مي رود، طراحي شده و قابليت برنامه ريزي مجدد PLC ها و مخفي نگه داشتن تغييرات انجام شده را دارد. همچنين اولين كرمي است كه به منظور حمله به زير بناي صنايع مهم طراحي شده است. بيشتر خبر گذاري هاي خارجي ادعا مي كنند كه اين برنامه مخرب جهت هدف گيري تاسيسات و صنايع با ارزش ايران كه بيشتر از توليدات كنترلي شركت زيمنس استفاده كرده اند طراحي شده است. زيمنس اظهار داشته است كه اين كرم تا به حال خسارتي به بار نياورده است. شركت Kaspersky شاخه روسيه اظهار كرده است كه اين ويروس مي تواند آغاز گر نسل جديدي از اسلحه هاي نرم افزاري و جنگ نرم افزاري باشد كه كشورها مي توانند بر عليه يكديگر به كار گيرند مگر اينكه مردم به راحتي از استفاده از محصولات مايكروسافت خودداري نمايند. كوين هوگان مدير ارشد سايمنتك اعلام كرده است 60 درصد آلودگي در ايران مشاهده شده است. 

سيستم هاي مورد هدف اصولا از نرم افزارهاي شركت زيمنس از جمله Wincc، PCS7 و Supervisory Control And Data Acquisition SCADA‌ استفاده كرده اند.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


در سالهاي اخير مسئله بر قراري ارتباط در پروسه هاي صنعتي رشد چشمگيري داشته است. پيش از اين ارتباط درصنعت و پروسه هاي كنترل صنعتي به فرستادن سيگنال از جانب يك مركز كنترل به مركز فرماندهي خلاصه مي شد، اما امروزه تمام كنترل كننده هاي كوچك و بزرگ (PLCs) در هر نقطه اي از فيلد كه باشند بايد با يكديگر و در نهايت بامركزكنترل مربوط به خود ارتباط بر قرار كنند و همين امر باعث پيچيده شدن هرچه بيشتر سيستمهاي ارتباطي خواهد شد.

 

 برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان