دو شنبه 24 / 10 / 1390برچسب:, :: 13:25 ::  نويسنده : ahmad & saman



قطعا تا به حال برای شما پیش آمده که یک پریز برق خودش را پشت کمد ، مبلمان و یا یکجای تنگ و تاریک قایم کرده باشد و شما زاویه دید مناسبی نسبت به آن نداشته باشید که در این صورت پیدا کردن سوراخ ها کاری بس دشوار است و احتمال موفقیت خیلی کم !

در این ایده یک محدودیت از یک وسیله پر کاربرد که شاید روزانه بارها و بارها با آن سرو کار داریم حذف می شود .

پریز ها در جای جای خانه قرار گرفته اند  گاهی بالا ، پایین ، پشت و زیر وسایلی که در محیط هستند و بسته به زاویه ای که ما نسبت به آنها داریم تشخیص موقعیت و زاویه سوراخ های روی پریز برای ما ممکن می شود که اگر زاویه مناسب نباشد تشخیص کمی دشوار است .


با این ایده دو سوراخ روی پریز ها کاملا حذف می شوند و به جای این دو سوراخ ، یک شیار دایره ای شکل وجود دارد که شما بدون نگاه کردن به پریز می توانید دوشاخه را در هر زاویه ای داخل پریز قرار دهید .


در همه وسایل الکترونیکی همیشه یک قطب منفی و یک قطب مثبت وجود دارد و جریان برق بایستی از قطب مثبت وارد و از قطب منفی خارج شود ، در این ایده دو دایره طراحی شده است که دایره وسط قطب منفی و دایره خارجی قطب مثبت را انتقال می دهد که بدین وسیله اتصال صحیح دوشاخه در هر زاویه امکان پذیر شده است .

طراحان این ایده Suhyun Yoo, Eunah Kim و Jinwoo Chae می باشند .



چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 15:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

از تقویت های عملیاتی به شکل های زیر میتوان استفاده کردکه توضیح کامل به همراه شکل مداری آنها در ادامه مطلب آورده شده است.

  • تقویت کننده معکوس (Inverting Amplifier)
  • تقویت کننده مستقیم
  • دنبال کننده و لتاژ
  • تقویت کننده ولتاژ به جریان
  • تقویت کننده جریان به ولتاژ
  • مدار نمونه با استفاده از دیود
  • مدار انتگرال گیر
  • مدار مشتق گیر
  • مدار جمع کننده
  • مدار تفریق کننده
img/daneshnameh_up/f/f6/opamp_block1.jpg

برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 15:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

تقویت کننده های عملیاتی به اختصار آپ امپ نامیده می شو ند.و به صورت مدار مجتمع در دسترس می باشند.این تقویت کننده ها از پایداری بالایی برخوردارند.، و با اتصال ترکیب مناسبی از عناصر خارجی مثل مقاومت،خازن،دیود و غیره به آنها،می توان انواع عملیات خطی و غیر خطی را انجام داد.

img/daneshnameh_up/f/f6/opamp_block1.jpg



از ویژگیهای اختصاصی تقویت کننده های عملیاتی ورودی تفاضلی و بهره بسیار زیاد است.

این المان الکترونیکی اختلاف میان ولتاژهای ورودی در پای های مثبت و منفی را در خروجی با تقویت بسیار با لایی آشکار می سازد.حتی اگر این اختلاف ولتاژ کوچک نیز باشد.،آنرا به سطح قابل قبولی از ولتاژ‌ در خروجی تبدیل می کند.به شکل مداری این المان در زیر توجه کنید.

این المان همواره دارای دو پایه مثبت و منفی درورودی،این دو پایه ورودی مستلزم یک پایه در خروجی هستند.
پایه ورودی مثبت را در اصطلاح لاتین noninverting و پایه منفی را inverting می گویند.


برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 14:11 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقاومت الکتریکی

یک مقاومت ایده‌ال عنصری است با یک مقاومت الکتریکی که صرفنظر از ولتاژ اعمالی به دو سرش یا جریان الکتریکی عبوری از آن ، ثابت می‌ماند. اما بدلیل اینکه مقاومتهای جهان واقعی نمی‌توانند این شرایط ایده‌ال را برآورده سازند، آنها را بگونه‌ای طراحی می‌کنند که در برابر تغییرات دما و دیگر عوامل محیطی ، نوسانات کمی در مقاومت الکتریکی شان ایجاد شود. مقاومتها ممکن است که ثابت یا متغییر باشند. مقاومتهای متغیر پتانسیومتر یا رئوستا نیز خوانده می‌شوند و این اجازه را می‌دهند که مقاومت وسیله توسط تنظیم یک میله یا لغزش یک ابزار کنترلی ، تغییر کند.


img/daneshnameh_up/d/d9/Moghavematha.jpg
 

برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 14:9 ::  نويسنده : ahmad & saman

وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومتهای بسیار بزرگ ( از نظر مقدار مقاومت الکتریکی ) معمولاً 5000 مگا اهم . مانند مقاومت عایقی کابلهای قدرت و کنترل عایقی کابل در موارد اتصال زمین و غیره . مقاومتهای تا این حد زیاد در حقیقت ، مقاومت عایقی کابلها و نظایر اینها هستند .برای اندازه گیری چنین مقاومتهایی معمولاً به ولتاژ زیاد نیاز است . د ر بعضی از این نوع دستگاهها ، ولتاژ اندازه گیری به 10kv نیز می رسد ولتاژ معمول این نوع دستگاههای اندازه گیری ، بین 100 ولت تا 10 کیلو ولت است . دستگاه مگر از یک دستگاه نسبت سنج تشکیل شده است .

  




 

میگر و ارت سنج

 

 

 

منبع ولتاژ مورد نیاز دستگاه معمولاً متناوب است و آن را به دو صورت ایجاد می کنند . در روش اول با استفاده از یک منبع تغذیه Dc ولتاژ Dc را به کمک اسیلاتور ( نوسان ساز ) تبدیل به Ac می کنند و آنگاه به کمک ترانسفورماتور ولتاژ متناوب خروجی اسیلاتور را به هر مقدار دلخواه افزایش داده می شود .

در روش دوم به کمک یک ژنراتور ساده که محرک آن دست است ، ولتاژ Ac تولید می شود .


 

طرز کار با میگر :

دقیقا ً‌همانند اندازه گیری معمولی مقاومت با این تفاوت که در نوع دستی ، توسط دسته ای که در بغل مگر است آنرا چرخانده ، که بدین ترتیب ژنراتوری به گردش در می آید ، در نتیجه ولتاژ تولید می شود که آن ولتاژ توسط ترانسفورماتورهای افزاینده ، افزایش یافته و سپس توسط یکسو کننده ها به ولتاژ مستقیم (dc) تبدیل می شود و مورد استفاده قرار می گیرد .


طرز تشخیص سالم بودن میگر :

 

دسته ای را که در بغل مگر است می چرخانیم و دو سر سیم ها را با هم اتصال می دهیم ، اگر عقربه روی صفر قرار گرفت مگر ( میگر ) سالم است . برای تست آوومتر دو سر پراپ آنرا بهم وصل می کنیم و رنج را روی اهم قرار می دهیم عقربه باید منحرف شود که در این صورت سالم است .در مورد ولتمتر و آمپر متر باید با اندازه گیری ولتاژ و آمپرهای مشخص صحت آنرا تشخیص داد .

 

طریقه میگر زدن روی ماشین ها :

ابتدا لازم است اطمینان کامل از قطع برق حاصل کنیم و پس از آزمایش عدم وجود ولتاژ با رعایت کامل ایمنی توسط دو نفر مقاومت عایقی دستگاهها اندازه گیری می شود .



چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 13:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه

اثر پیزو الکتریک ، قابلیت بعضی مواد است برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی. تولید اختلاف پتانسیل الکتریکی در برخی بلورهای نارسانا مثل کوارتز تحت کشش یا فشار. علامت پتانسیلهای دو وجه بلور در دو حالت فشردگی یا کشیدگی معکوس هم ارزند و هر چه میزان فشار کشش بیشتر باشد، اختلاف پتانسیل تولید شده بیشتر است. اثر معکوس پیزو الکتریک نیز در این معنی تغییر شکل آنها بر اثر اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو وجه روبروی آنهاست. اگر دو وجه روبرویی در یک هر یک از این بلورها را به اختلاف پتانسیل متناوب الکترکی وصل کنیم، تغییر شکل متناوبی در آن رخ می‌دهد و به ارتعاش در می‌آید.

 

img/daneshnameh_up/f/fb/piezo.jpg
 

برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 13:51 ::  نويسنده : ahmad & saman

در این مطلب به معرفی IC های مربوط به گیتهای منطقی و ارایه چند مدار ساده جهت یادگیری این المانهای منطقی می پردازیم.

img/daneshnameh_up/8/8f/XNOR2.JPG

 

برای مشاهده توضیحات کامل در مورد IC ها به  ادامه مطلب مراجعه کنید

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 18 / 10 / 1390برچسب:, :: 9:11 ::  نويسنده : ahmad & saman

آشنايي با برق هسته اي برق هسته اي به هر فناوري طراحي شده به منظور استحصال انرژي از هسته اتم ها بوسيله واکنش هاي کنترل شده گفته مي شود.

تنها روشي که امروزه به کار برده مي شود، توليد برق از طريق شکافت هسته اي است، با اين وجود روشهاي ديگر مانند گداخت هسته اي و ديگر روشهاي راديواکتيو در آينده مي توانند به کار روند.

در سال 2007 بيش از 14 درصد الکتريسيته جهان از نيروي هسته اي تامين شد و اين در حالي است که 15 راکتور جديد در جهان در حال ساخت است.

راکتور هسته اي

برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 21:45 ::  نويسنده : ahmad & saman

به ماشین های برقی سبز ویا هیبریدی در بزرگراهها توجه زیادی شده است اما در خصوص فضای تبلیغاتی در بزرگراهها چطور؟

این بیلبورد بزرگ تبلیغاتی که با استفاده از پنج توربین بادی ونود وشش پانل خورشیدی برق مورد نیاز آن را فراهم می آورد.


 

 


 


 

ریکو اظهار داشت این بیلبورد بزرگ در بزرگراه M4 که ازمرکز شهر تا فرودگاه هیترو که از شلوغ ترین معابر اروپا هست نصب می گردد.

 


لینک فیلم

 

منبع: دیسکاوری



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 21:43 ::  نويسنده : ahmad & saman

تولید خودروهای خورشیدی بدلیل اینکه انرژی حرکتی خود را از نور خورشید و بواسطه پنل های خورشیدی می گیرند و از انرژی ارزان و سبز استفاده می کنند بسیار مورد توجه خودروسازان است هرچند هنوز قدرت و شتاب لازم خودروهای دارای سوخت بنزینی را ندارند. چنانچه شما هم مایل به کار در این زمینه باشید لازم نیست هزینه های هنگفتی کنید یک وسیله چهارچرخه که پنلی خورشیدی به آن متصل باشد می تواند یک خودروی خورشیدی ساخت دست شما باشد. 

 

 


 

کوچکترین خودروی خورشیدی جهان در واقع چهارچرخه ای است به طول ۱٫۳ اینچ که کار خاصی انجام نمی دهد و در حمل بار و مسافر نمی توان از آن استفاده کرد و شاید بتوان در مسابقاتی از این دست شرکت داده شود.

چنانچه شما هم علاقه مند به ساخت خودروهای خورشیدی باشید به همین سادگی می توانید خودروی مینیاتوری خود را بسازید تنها کافیست آستین های خود را بالا بزنید

 

منبع:  آی تی بلاگ



در حال حاضر پانل های مسطح حرارتی خورشیدی برای گرم کردن آب وتولید انرژی حرارتی ساخته شده اما انرزی الکتریکی تولیدی محدودی دارند.

 

با این حال، محققان کالج بوستون و MIT اخیرا گزارش دادند که ، با معرفی دو نوآوری ، آنها قادر به افزایش بهره وری از انرژی خورشیدی حرارتی با پانل های مسطح با قابلیت تولید هفت تا هشت برابر  و همچنین مقدار قابل توجهی تولید الکتریسیته هستند.


 

  

 

 


 

این تیم یک پانل مسطح  صفحه تخت خلابا تکنولوژی نانوبرای جذب بهتر نور  ومهار انرژی خورشیدی ساختند.

با این ترکیب آنها قادر به افزایش ظرفیت تولیدی الکتریسته شدند. این استاد فیزیک کالج بوستونZhifeng Ren  در یک گزارش چاپ شده در مجله nature materials اظهار داشت:

 

با بهبود فن آوری های موجود این پانل های صفحه تخت قادر به تولید همزمان حرارت وبرق با هزینه پایین هستند.

 

این فن آوری جدید روش مقرون به صرفه تر برای تبدیل انرزی خورشیدی به برق می باشد.که برای بازار های انرژی های تجدید پذیر و استفاده جوامع مسکونی وصنعتی تاثیرگذار خواهد بود.

منبع:

دیسکاوری

http://news.discovery.com/tech/hybrid-solar-panel-generates-hot-water-electricity-110504.html

 

 

 




چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 20:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

Bird's-eye view of solar plant that works at night

(Image: Markel Redondo)

Sunshine can be turned into electricity at night in this thermosolar plant. Gemasolar, in Fuentes de Andalucía near Seville in Spain, is the first commercial-scale plant to use an innovative "battery" that stores energy as molten salts.

More than 2600 heliostats - flat mirrors - over 185 hectares reflect and concentrate sunlight onto the top of a tower. In the "power tower", potassium and sodium nitrate salts are heated to 565 °C and then pass through a heat exchanger where they turn water into steam to drive turbines in the 19.9 megawatt plant.

When there's more heat than is needed to turn the turbines, some of the hot salt solution is stored in a tank. This battery allows electricity to be generated for up to 15 hours when there's no sunshine. "In summertime, we expect to run continuously most days," says Santiago Arias, technical director of Torresol Energy, which owns the plant.

In the winter, daily sunlight is inadequate for the plant to operate at full power throughout the night. Arias says Torresol can either run the plant until the battery is exhausted, or it can modulate the power of the turbine during darkness so it is at its maximum between 11 and 11.30 pm, when electricity demand - and price - peaks, "so we are able to reach the next day without stopping the turbine".

In this way Gemasolar should be able to generate electricity for 6500 hours a year, which the company claims is up to three times as long as other renewable energies.

Torresol is also building twin 50 MW parabolic plants in southern Spain. In these, oil in a pipe is heated by sunlight reflected from parabolic mirrors. They, too, will have molten salt batteries, able to generate power for 7.5 hours after the sun sets. The plants will begin commercial operation on 1 January 2012.

 

sorce

http://www.newscientist.com


آفتاب را می توان به برق در شب در این گیاه thermosolar تبدیل شده است. Gemasolar در فوئنتس د Andalucía در نزدیکی سویل در اسپانیا ، اولین گیاه در مقیاس تجاری به استفاده از نوآورانه "باتری" که ذخایر انرژی به عنوان نمک مذاب است.

بیش از 2600 heliostats -- آینه های تخت -- بیش از 185 هکتار را منعکس و تمرکز نور خورشید بر روی نوک یک برج. در "برج قدرت" ، نمکهای پتاسیم و سدیم نیترات به 565 گرم · C و سپس از طریق یک مبدل حرارتی عبور جایی که آب آنها را تبدیل به بخار به درایو توربین در نیروگاه مگاواتی 19.9.

هنگامی که حرارت بیش از مورد نیاز برای چرخش توربین وجود دارد ، برخی از راه حل گرم نمک در یک مخزن ذخیره می شود. این باتری اجازه می دهد تا برق برای تا 15 ساعت تولید می شود هنگامی که آفتاب وجود دارد. سانتیاگو آریاس ، مدیر فنی Torresol انرژی ، که صاحب کارخانه می گوید : "در فصل تابستان ، ما انتظار داریم که به طور مداوم اجرا در بیشتر روزهای".

در زمستان ، نور خورشید روزانه ناکافی برای گیاه به کار در با تمام توان (Full Power) در طول شب است. آریاس می گوید Torresol هم می تواند اجرا گیاه تا باتری خسته شده است ، یا قدرت توربین آن را می توانید در طول تاریکی زیر و بم پس از آن در حداکثر آن بین 11 و 11،30 PM است ، هنگامی که تقاضای برق -- قیمت -- قله ، "بنابراین ما قادر به رسیدن به روز بعد و بدون متوقف کردن توربین "است.

در این راه Gemasolar باید قادر به تولید برق به مدت 6500 ساعت در سال است ، که ادعاهای شرکت تا سه بار به عنوان طولانی به عنوان انرژی تجدید پذیر دیگر.

Torresol همچنین ساختمان دوقلو 50 مگاوات نیروگاه های سهموی در جنوب اسپانیا است. در این ، روغن را در یک لوله است به توسط نور خورشید منعکس شده از آینه های سهموی گرم می شود. آنها ، بیش از حد باتری های نمک مذاب ، قادر به تولید برق به مدت 7.5 ساعت پس از مجموعه خورشید داشته باشند. گیاهان عملیات تجاری در تاریخ 1 ژانویه 2012 شروع خواهد شد.

منبع:

http://www.newscientist.com

Translate By Google

 

 



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 19:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

گروه انرژی تجدید پذیر استرالیا برای اولین بار توربین بادی بدون صدا به قدرت 20 کیلووات را معرفی نمود.این توربین با تعداد 30 پره از جنس آلومینیوم قابلیت حداکثر جذب باد را دارد.

برای مطالعه متن کامل و دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب بروید

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 19:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

تصویر زیر متعلق به توربینی بادی در آردروسان اسکاتلند است که انفجار آن در اثر وزش بادهای شدید، آن را در صدر اخبار قرار داده است. انفجار این توربین روز گذشته و زمانی رخ داد که در اثر وقوع طوفان اقیانوسی در مناطق شمالی انگلستان، بادهایی با سرعت 260 کیلومتر بر ساعت این منطقه را درنوردیدند. اما سوال اینجاست که چه عاملی باعث انفجار این توربین شده است؟
به گزارش نیوساینتیست، یک فیلم آماتوری که از این حادثه گرفته شده، نشان می‌دهد که سر این توربین به دور محورش پیچیده است، و ظاهرا یکی از پره‌های آن قبل از آغاز آتش‌سوزی پوشش کامپوزیتی کربنی خود را از دست داده است.


هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده، اما توجهات روی توانایی توربین برای خاموش شدن خودکار در باد شدید متمرکز شده است. عملیات خاموش شدن توربین معمولا با خلاص کردن پره‌های توربین انجام می‌شود که باعث توقف چرخش پره‌ها می‌شود. یک توربین بادی به طور معمول زمانی‌که سرعت باد به 90 کیلومتر در ساعت می‌رسد خاموش می‌شود، اما مشخصا چیزی در آردروسان به درستی عمل نکرده و شاید باعث به وجود آمدن اضافه جریان در سیم‌پیچ‌های توربین شده که ممکن است همین امر منجر به آتش‌سوزی شده باشد.
یک منشاء دیگر مشکل ممکن است بروز نقص در گیربکس (جعبه دنده) توربین باشد. وجود گیربکس تضمین می‌کند سرعت روتور توربین به نحوی تنظیم شده باشد که الکتریسیته تولیدی ژنراتور برای استفاده در شبکه برق مناسب باشد.
این اتفاق اکنون از سوی شرکت Vestas به عنوان سازنده توربین و شرکت Infins of Edinburg به عنوان بهره‌بردار نیروگاه تحت بررسی قرار دارد. به گفته مسولان اینفینیس، به عنوان اقدامات احتیاطی این نیروگاه اکنون از شبکه برق جدا شده و تا زمانی‌که تحقیقات به نتیجه نرسد، نیروگاه مجددا به شبکه وصل نخواهد شد.
این مساله که توربین قطعات بزرگی از مواد مشتعل را از خود به اطراف پراکنده کرده است، به یکی از نگرانی‌های مردمی تبدیل شده است که در نزدیکی چنین تاسیساتی زندگی می‌کنند. مسلما این مساله در آینده مجوز اعتراضات بیشتر را برای گروه‌های مخالف مزارع نیروگاه‌های بادی مانند Country Guardian فراهم می‌آورد.

لینک خبر:

خبرآنلاین

نیوساینتیست



دو شنبه 10 / 10 / 1390برچسب:, :: 1:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

در این پست قصد داریم تحقیقی بسیار مفید در رابطه با موتورهای یونیورسال را به درخواست دوست بسیار عزیزمون جناب رضا سلمانی قرار بدیم.امیدواریم که به درد همه ی شما دوستان و مهندسین قرار بگیره و مفید واقع بشه. موفق باشید...

تعداد صفحات: 30

حجم:703 KB

 

نوع فایل:PDF

 

 



دو شنبه 2 / 10 / 1390برچسب:, :: 23:55 ::  نويسنده : ahmad & saman

در اينجا يه فايل آموزشي مختصر راجع به مشخصات برخی از میکرو کنترلرهای سری avr مدل ATmega براتون گذاشتم كه خيلي خوب و خلاصه راجع به مشخصات میکرو کنترلرهای ATmega توضيح داده و امیدوارم که براتون مفید باشه.

نوع فایل:rar.word2007

برای دانلود بر روی لیـــنک های زیر کلیک کنید.


ATmega 32


ATmega 8,16,64,103,128,161,162,...



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان